eind 1e week en week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu eind 1e week en week 2 - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu

eind 1e week en week 2

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

17 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

The africanway….maar ook omdat we maar op één pc internet hebben en wij eerst ons EWDCC blog gevuld hebben heeft ervoor gezorgd dat ik nu pas ga aanvullen op mijn persoonlijke blog.

André was zo behulpzaam om via Whatsapp mij te begeleiden in het activeren van wifi op mijn laptop…. Op zo’n afstand nog behulpzaam, waar zou ik toch zijn zonder hem ;)

Vrijdag 7 februari, We zijn weer naar het Township gereden. Onderweg zagen we de resten van de rellen die zich afgelopen dagen afgespeeld hebben rondom de snelweg; verbrande banden en takken, en hier en daar stenen. Bij aankomst bij het gemeenschapshuis van Evaton West stond er een groep mensen te wachten op hun beurt voor het spreekuur bij de dokter(of consultatiebureau). Ook wij hebben even moeten wachten totdat Alice aanwezig was en ons naar het DCC Lerato bracht. Het is een DCC met veel kinderen en met jonge teachers, er was duidelijk te zien dat er met veel enthousiasme wordt gewerkt en bezoeken van een eerdere missie waren ook zichtbaar. Een van de teachers is de dochter van teacher Dorothy die bij Manyeli’s werkt en waar als idee de muziekdoos was gemaakt. Dorothy’s dochter had dit idee ook overgenomen en de muziekdoos stond er al….moet alleen nog met was liedjes gevuld gaan worden. Tegen 1 uur verlaten we het township om bij de Spur, een restaurant in Emfuleni nu eindelijk met Bias te ontmoeten. De perikelen rond de verkiezingen hebben veel tijd van hem gevergd maar nu kunnen we dan met hem en zijn vrouw Nhlanhla kennis maken en ook hen uitnodigen om ’s avonds bij onze afscheid braai van Els te zijn. ’s Avonds dus komen de genodigden naar de NWU waar we hen ontvangen in het huisje van Johanna, beheerder van de "Koshuisen"(residenties), die haar huis en tuin hiervoor beschikbaar stelde. We hebben genoten van een heerlijke braai, fijne gesprekken en lekkere Zuidafrikaanse wijn.
Op zaterdag 8 februari komt Angela ons oppikken om naar de Lionsfarm "Weltevree" te gaan. Fantastisch om de leeuwen van dichtbij te zien, met de welpjes te spelen, en dieren te zien die hier in het wild leven. Natuurlijk gaan we met zoveel mogelijk dieren op de foto. Na de wandeling lunchen we in het restaurant van de lionsfarm en daarna gaan we naar ons huisje op de NWU waar we nog even wat rusten om dan even op te frisse en dan naar het huis van Angela en Johan te gaan waar Angela voor ons een lekker diner heeft gemaakt. Tijdens het nagerecht nog even aan het werk, om met een catalogus de inhoud van de speelgoedboxen voor de DCC verder samen te stellen. De start hiervoor is nu gemaakt, Johan en Angela zullen hun contacten gebruiken om ons te helpen deze basis-speelgoedboxen te vullen. Het was een gezellige avond.
Zondag 9 februari, Voor Els de laatste dag, na het ontbijt en deze opgeruimd te hebben gaan we te voet naar Emerad Casino waarvan de ingang direct naast de uitgang van NWU ligt. Blijkt het toch wat te ver….en te heet te zijn maar gelukkig stopt er op ons verzoek een taxibusje… dat bleek de gratis pendelbus te zijn. Emerald is een prachtig park /casino/restaurant en we gaan daar maar eens lekker genieten van een overheerlijke cocktail. Een paar uurtjes later moeten we dan toch echt afscheid nemen van Els, we heben het samen fijn gehad en haar hulp om ons op te starten was heel waardevol. We maken zelf een lekker diner klaar en bespreken alvast wat we de komende dagen denken te gaan meemaken. Op tijd naar bed want morgen worden we om 8 uur opgehaald voor de eerste werkdag op ons DCC.

Maandag 10 februari, Vandaag werden we om 8 uur opgehaald door Jacob die ons gaatafzetten bij de DCC-ers. Samen met Monica ga ik werken bij DCCBoitelo, we zijn het derde team die daar gaan meedraaien. Benieuwd wat we er nog kunnen toevoegen. Mamoloi, de eigenaresse (principal) en haar twee teachers Lorraine en Nyenye heten ons met alle kindjes van harte welkom. Vandaag gaan we alleen maar kijken hoe een dag eruit ziet bij Boitelo. Eerst bidden en zingen ze met de kinderen, daarna gaan we in een kring op de grond zitten en wordt er een verhaal verteld, ook een van de kinderen mag in de kring zitten enzegt een versje op. We vragen de teacher of de kinderen ook wel eens naar hun weekend word gevraagt….dit vraagt de teacher meteen aan het kindje. Na de kring gaan we buiten op straat ( een zandpad) een paar spelletjes doen en maken ook een wandeling. Bij terugkomst is er een behoorlijk lange tijd een “leeg”moment, iedereen zit in de ruimte tegen de muur, er wordt niet met de kinderen gespeeld die zich lijken te gaan vervelen, over elkaar heen gaan kruipen….vele leuke activiteiten borrelen bij me op ….maar we hebben afgesproken nog niet te overvoeren met ideeën. Dus ook ik blijf aan de kant wat toekijken. Na de lunch wanneer de kinderen gaan slapen hebben we met Mamoloi, die terug was van haar training, samen met de teachers een goed gesprek gehad, eerst op persoonlijk vlak, daarna ook wat inhoudelijker bijvoorbeeld over hun verwachtingen van ons en wat zij graag van ons willen leren. Mamolio heeft Sotho naam, deze is gemakkelijker te onthouden en uit te spreken door de kinderen. Ik zal deze 6 weken Zinthle heten….wat beautiful betekent ;)
Dinsdag 11 februari, Mijn ( en Tanja….en Mary’s) verjaardag. Als ik na het douchen terug ga naar mijn slaapkamertje is de deur versierd met een mooie poster, door mijn huisgenootje Bethje. En wanneer we buiten gaan ontbijten is daaralles versierd met slingers, ballonnen en staan er kadootjes voor me klaar. Monica zorgt via haar Ipad ( ze heeft allemaal Happy Birthday liedjes geselecteerd) voor de muzikale start van deze bijzondere verjaardag. Toch weer om 8 uur klaar staan voor vertrek. Bij binnenkomst bij Boitelo staan de kindjes en juffen klaar om mij toe te zingen…te feliciteren en krijg ik een big hug van de hele groep. We volgen weer het programma van deze dag, de teacher geeft vandaag les in “vormen”. Er staan al wat tafeltjes klaar waar de 3+ kinderen aan gaan zitten, er worden wat plaatjes uitgedeeld…dan begint de les en worden er een behoorlijk lange tijd diverse vormen opgedreund. Uiteindelijk, na best een lange tijd, mogen de kinderen in de ruimte ook nog op het raam de vorm die genoemd word aanwijzen. We laten zien dat ook andere voorwerpen in de ruimte een vorm hebben….cirkel, vierkant, en benoemen die. Als de les is afgelopen biede wij aansluitend op dit thema een buitenactiviteit aan. We hebben o.a. een grote cirkel getekend waarover ze konden lopen, steeds herhalen: cirkel en vierkant (in het engels want dit moeten ze leren) met een eigen verzonnen liedje. Een heel mooi moment was toen twee kinderen zelf het initiatief toonden door van de cirkel in het vierkant te springen en de de woorden circel en square te roepen, ook de anderen kinderen gingen hun voorbeeld volgen. Toen de kinderen gingen slapen hebben we deze activiteiten met de teacher en principal besproken en gevraagd wat ze er van vonden, ook doorgegaan op het spelend leren. Ze zagen zelf ook in dat dit een goede manier was en gaven zelf nog voorbeelden hoe ze dit ook zelf konden doen bijvoorbeeld tijdens een wandeling. En dan zit deze tweede dag er ook alweer op. We worden opgehaald voor een meeting…..die door de lage opkomst (niet iedereen had de uitnodiging hiervan ontvangen) wordt verzet naar donderdag). En dan naar ons huisje, opfrissen en lekker gezellig gaan uit eten bij Franco’s, een taxi brengt ons daar naar toe (en weer terug). Bedankt lieve teamgenoten het was een hele speciale verjaardag. Op Monica’s Ipad nog even geskypt met het thuisfront, gezellig om ook het feestje bij Tanja even te horen.

Woensdag 12 februari, Deze dag hebben we tijdens de kring de vormen die vorige dag waren behandeld terug laten komen in een klein spelletje, de houten vormen leggen we in het midden van de kring en de teacher vraagt de kinderen om bijvoorbeeld de cirkel of het vierkant te pakken. Na de kring neemt de teacher de kinderen mee naar buiten om dat wat we dinsdag hebben gedaan te herhalen. Wederom laten we zien dat dit kan worden uitgebreid door o.a. de vierkantjes in het het hek met de vinger na te tekenen, en steentjes vanaf een afstandje in de cirkel/vierkant te gooien Samen bereiden we de knutsel activiteit voor en de kinderen komen in groepjes deze uitvoeren, de teacher legt uit wat de bedoeling is. De kinderen stempelen met een wc-rolletje hartjes, als het droog is kunnen ze deze als verrassing vrijdag met Valentijnsdag geven. Na terug komst op de campus relaxen we wat en maken het eten klaar. Naast het schrijven van verslagen is de avond benut met social-netwerken. Echt wel fijn dat de wifi verbinding het hier zo suer goed doet.

Donderdag 13 februari, 9 uur een meeting met alle principals en JAM ( dit is een non profit organisatie die het voedingsprogammavoor de DCC kinderen verzorgt) Na aflopen wachten op vervoer terug…deze tijd benutten we nuttig door alvast het een en ander op papier te gaan zetten voor de verslagen die hierover moeten worden gemaakt. In de avond zijn we door Johan en Angela uitgenodig bij Stonehaven voor een pré-Valentijns diner van de Rotary. De dresscode was rood. Gelukkig had ik wel iets in de kast hangen wat er voor door mocht gaan. Deze avond werd verder benut om te netwerken met de andere aanwezigen.
Vrijdag 14 februari,
Deze ochtend hadden we (dacht ik) een afspraak met Elsa Fourie, wat bleek “next friday” betekent niet aankomende vrijdag maar volgende week vrijdag, voortaan maar afspraak maken met datum vermelding ;) We bespraken met Elsa onze bevindeingen van onze eerste werkweek en hadden het ook even over de training, voor de principals en teachers, die we zaterdag’s ook zouden bijwonen.
’s Avonds bij Emerals Casino naar “Concert under the Stars”. Omdat de shuttel-bus wel erg lang op zich liet wachten probeerde Judith te liften met de bezoekers die ook naar dit concert gingen. Pas toen Monica ging meehelpen met liften…stopte de eerste de beste auto en konden we alle vier in de pick-up truck meerijden. Op een dekentje/handdoek met een fles wijn en wat te eten gingen we picknicken en luisteren naar klassieke muziek van het Johannesburg Philharmonisch Orchestra afgewisseld met wat voor ons bekendere love songs gezongen door zangers en zangeressen. Het was een gezellige avond.
Zaterdag 15 februari,
Om 10 uur start te training van Elsa Fourie. Twee van haar studenten die de opleiding tot leerkracht volgen hebben zeer uitgebreid het thema boerderij dieren uitgewerkt en verschaffen de aanwezige principals en teachers…en ons, van vele tips wat je kan doen met dit thema in je DCC.
In de middag maken we onze verslagen af en maken we het blog voor EWDCC up-to-date. En dan is het tijd om wat te chillen en kijken we een film op de mijn laptop. Iris bedankt voor het downloaden…alleen jammer dat het laatste half uur van de film “Wit licht” er niet op stond…..blijt nu gissen naar het einde ;) Niet te laat naar bed want morgen krijgen we een intensieve dag

Zondag 16 februari,
Bias heeft er voor gezorgt dat we door Mambo worden opgehaald en dan pikken we Bias en Nhlanhla ook op want zij zullen ons vergezellen naar het apartheidsmuseum. Wat een indrukken, heel bijzonder om daar te zijn en de geschiedenis van nog niet zo heel lang geleden daar in beeld te zien. Het grijpt je aan te ervaren en te zien hoe lelijk mensen tegen elkaar kunnen zijn. Hierna rijden we naar Soweto, komen langs het huis waar Mandela heeft gewoond en lunchen bij een restaurant in de beroemde Vilakazi street. Bias wil ons ook nog graag het in december onthulde standbeeld van Mandela laten zien……nog een anderhalf uur doorrijden naar Pretoria. En daar staat die grote man dan een statig eerbetoon aan een prachtige man. Vol van de indrukken is het behoorlijk rustig in de lange autorit terug. 12 uur na vertrek die ochtend komen we moe maar zeker voldaan terug bij ons huisje. Effe naklesten maar toch ook op tijd erin want om 8 uur zullen we weer klaar moeten zijn voor werkweek 2.

• 18 Februari 2014 - 10:03

Thilly Megens:

Dat was weer een mooi verslag Monique. Heel fijn om te lezen. Zo blijven we lekker op de
    hoogte van jullie werkzaamheden die jullie daar verrichten. En de leuke dingen die je meemaakt.
    Groeten xx.