En dan zijn we er - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu En dan zijn we er - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu

En dan zijn we er

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Februari 2014 | Nederland, Eindhoven

Zondag 2 februari,
Pien en Lindy brengen ons weg. Voorwaarde is wel een Starbucks ontbijtje op Schiphol. Afscheid bij Station Eindhoven is al erg vroeg in de morgen....toch wilde mijn meiden en natuurlijk Andr'e daar wel bij zijn. De vlucht duurt ruim 11 uur, maar met wat mooie films, gezellige gesprekken over wat we daar allemaal kunnen gaan doen en de nodige smakelijke versnaperingen komen aan in Johannesburg. Een shuttel taxi brengt ons naar ons hotel niet ver van het vliegveld. Wat een luxe....een prachtige kamer ruime zachte bedden en na een drankje in de bar kiezen we er voor om heerlijk dat grote bed op te zoeken.. Volgende ochtend op tijd eruit en ontbiijtje nuttigen. even wachten want de shuttel taxi was net vertrokken, maar geen probleem hoor dat wachten is iets waar we de komende weken wel vaker zullen meemaken. Bij het vliegveld de huurauto opgehaald en Els begeleid ons prima naar North West University (NWU) waar we door Johanna naar onze huisjes worden gebracht. Alles uitgepakt en ingericht gaan we alvast de boodschappen halen. We eten een salade met brood want in de middag hebben we uitgebreid geluncht in het winkelcentrum. 's avonds zitten we lekker buiten op ons terrasje, kletsen, bepalen wie met wie en waar denkt te gaan werken en ik laat mijn teamgenoten kennis maken met schrijfdansen....ze zijn hierover heel enthousiast en denken dat het zeker hier een aanvulling kan zijn.

Dinsdag 4 februari, Gezellig samen buiten ontbeten. Monica en Judith gaan met de laptops die we van korein hebben meegekregen naar de ICT afdeling om het wifi netwerk te laten installeren. Helaas is het erg druk, begin van het schooljaar hier. Morgen nog maar eens proberen tussen de volle afspraken van woensdag door. Om 10.00uur afspraak met Jocob, de Chief van Siyanqoba, de organisatie waar onder andere de daycarecenters vallen. Helaas is hij verhinderd maar zijn vrouw Alice neemt prima voor hem waar. Op ons verzoek gaan we samen met haar en drie aanwezige principals (eigenaressen van een daycarecenter) verschillende daycarecenters bezoeken. Maar eerst neuzen we nog even rond in de Toylibrary, een speelgoed bibliotheek waar de DCC met hun kindjes mogen komen spelen maar die steeds meer de functie krijgt van een spelmaterialen uitleen.
We stappen in ij Alice die ons rondrijd in een van hun taxi's (haar man Jacob heeft ook een taxibedrijf).Natuurlijk krijg je met zo'n taxi rondrit meteen een hele duidelijke sfeer impressie van het township EvatonWest. . heel bijzonder om al die
"huisjes" te zien die vaak uit diverse materialen zijn gemaakt, beton, stenen, golfplaten en wat er nog meer voorhandig is. Ook zijn er overal langs de weg verkoopstalletjes, kapsalons, fietsenverkoop en tuckshops (een soort barretjes). Het vele afval wat zomaar langgs de weg ligt verwonderd ons ook.
Bij terugkomst trakteerd Alice ons op een local broodje...skambani genaamd, het is een broodje gevuld met friet!!! en worst en een spicy sausje. Toen we die zaten te eten in een soort parkje kwamen er jongeren aan die aan het trommelen waren vele kinderen volgende hen en waren aan het dansen...dat ziet er toch swingend uit...dat willen we ook leren. Samen met de kinderen en de principals sluiten we bij deze vrolijke boel aan.
Eenmaal terug op de campus rusten we even wat en voor de maaltijd die maken we een wandeling langs de Vaal rivier waar we "echte" aapjes zien...wat bijzonder toch allemaal.

Woensdag 5 februari, Er stond een gesprek gepland met Jacob maar door diverse relletjes en opstootjes was het township niet bereikbaar hij zal 's middags bij het gesprek met Bias, van de gemeente Emfuleni, aansluiten. Lekker rustig aan dus even bij het huisje, nog een poging om wifi te laten installeren...die nu wel lukte. 's middags bllijkt toch Bias verhinderd, dit komt ook door de ongeregeldheden maar Jacob komt een uurtje na de afgesproken tijd toch even met ons in gesprek over de komende weken en we maken met hem afspraken hoe laat en waar we straks worden opgehaald.
's avond hebben we een diner afspraak met Johan en Angela van de Rotary. Johan is ook directeur van een school en zij hebben vele contacten die ons zullen helpen met het uitvoeren van onze opdrachten. Het is een zeer vermakelijke avond en we maken meteen afspraken voor de zaterdag....samen naar de lionsfarm en we worden bij hen thuis uitgenodig om te komen eten. tijdens ons voorstel rondje vertel ik hen van het schrijfdans....Angela, zelf muziek leerkracht op de school is zeer geintresserd en vraagt of ik in de komende weken haar daarover meer kan vertellen en laten zien....Natuurlijk vertel ik daar nog heel graag heeeeel veel meer over ;).

Donderdag 6 februari, De ochtend besteden we aan boodschappen doen voor het afscheidfeestje van Els die ons in het weeken alweer hier alleen zal laten. We mogen mogen wat contacten uitnodigen op de campus en omdat onze accomodatie niet echt geschikt is voor een groot gezelschap bied Johanna, beheerster van de studenten accomodaties en zelf ook woonachtig hier op het campus terrein, haar wat ruime woning aan om daar onze gasten daar op de Braai uit. Els en Judith gaan naar een afspraak met contactpersonen van Rekaofela (ook een daycarecenter organisatie). Monica en Bethje blijven met mij op de campus. wij activeren het blog van EWDCC en gaan zelf ook dingetjes plaatsen op onze eigen blog's en facebook. We hebben helaas maar 1 pc die internet verbinding heeft dus af en toe moet je wachten om dingen te kunnen plaatsen. Dit was het dus voor even.....misschien tot snel weer....of niet ;) de african style zullen we maar zeggen.

• 06 Februari 2014 - 16:31

Rianne (aka De Ex) Jansen:

Hoi Monique , leuk verhaal om te lezen. Ik heb nu al het idee dat jij niet moe van het werken thuis gaat komen maar swingend en relaxt in de South -African modus .
    groetjes , Rianne

• 06 Februari 2014 - 18:09

Joseth Van Der Sanden:

Ha Monique, wat leuk om je verslag te lezen van jullie eerste daagjes in Afrika! Klinkt ook allemaal heel relaxt, was toch graag in je koffer meegegaan!! Ben benieuwd naar je volgende verhaaltjes. Enjoy! Dikke kus Joseth xx

• 06 Februari 2014 - 19:47

Laura, Missie 6 En Jouw Leuke Ex-stagiaire :):

Hoi Monique. Wat super leuk om te lezen zeg! Ja wat een indrukken zo die eerste week hé. Als ik het zo lees lijkt het net alsof ik er weer ben! Haha, heel erg leuk. Ik weet zeker dat jullie daar een fijne tijd tegemoet gaan. Heel veel plezier en succes! Groetjes daar.

• 06 Februari 2014 - 21:44

Theo En Thilly Megens:

Hallo Monique. Heel fijn om je verslag te lezen. Zo kunnen we ook wat meekrijgen van het Afrikaanse gebeuren. we kijken weer uit naar het volgende verslagje. xx

• 06 Februari 2014 - 22:15

Sylvia Eijkemans:

Hoi Monique, echt heel leuk om te lezen! Succes met alles en geniet ervan. Dat schrijfdansen zou weleens een groot succes kunnen worden met die ritmische kindjes! Wij blijven je volgen :)
    Iiefs van ons allemaal X

• 06 Februari 2014 - 22:49

Pien:

Hoi lieve collega,
    Hier missie drie (pien) herkenbaar en heel leuk om te lezen.
    Succes met de voorbereidingen maar vooral geniet

Liefs pien

• 06 Februari 2014 - 23:08

Hera Dekkers:

Hoi Monique, wat leuk om je te volgen in Afrika door dit mooie verhaal. Ik blijf je volgen de komende weken en heel veel succes en veel plezier. Groetjes van ons allemaal.

• 08 Februari 2014 - 19:28

Bea Van Der Pasch (mama Van Laura) :

Leuk zeg, Monique! Om nu jou zo te volgen tijdens de missie. We zijn héél benieuwd naar jouw ervaringen! Geniet van dit mooie avontuur. Liefs uit Son