week 3, eerste helft - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu week 3, eerste helft - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu

week 3, eerste helft

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Maandag 17 februari.
Om 8 uur komt Jacob voorrijden om ons naarde DCC te brengen, als we vragen hoe zijn weekend is geweest heeft hij een heel triest verhaal te vertellen, op zondagochtend toen hij naar zijn werk ging trof hij een bloedend meisje aan die was neergestoken door haar doorgedraaide vriend, doordat er geen ambulance of politie kwamen opdagen is zij ter paatsen overleden. Helaas horen we bijna dagelijks dit soort verhalen dat er bekende of familieleden van de mensen waar wij mee werken door een ongeluk of geweld om het leven komen en wat triest dat dit zo moeilijk te bestrijden of te voorkomen is.
We komen in een gezelligere stemming wanneer we op het DCC met enthousiasme worden begroet en we lekker met hen gaan spelen. Een blokje om wordt een klein feestje wanneer we bij de huizen waar luidruchtig muziek aan staat gaan dansen op de straat….en wat een ritme en beweging hebben de kinderen, dan voel ik me toch maar stijf (en oud ).
Ik maak op verzoek van Iris een filmpje van de kinderen als ik ze leer “houdoe”te zeggen, allemaal roepen ze Houdoe en byebye voor de camera, dat zal Iris leuk vinden. We spelen een spelletje met drie gekleurde ballonnen en stimuleren het samenspel en we maken diverse speelhoekjes in het lokaal(tje) waar ieder van ons het spelen begeleid. Eerst wil ieder “al”het speelgoed voorzichzelf maar heel snel krijgen de kinderen door dat samenspel veel leuker en gezelliger is. Na de lunch gaan de kinderen weer rusten/slapen en voeren we gesprekken met Mamoloi over speelgoed lenen bij de Toylibrary, het spelen in de hoeken, we ordenen het aanwezige speelgoed, ruimen wat speelgoed op enbespreken hoe handig het is wanneer dit o voor het pakken staat. We laten Lorraine en Mamoloi samen nadenken van welke activiteiten ze een foto nodig hebben voor een duidelijk dagritme en Lorraine maakt van een paar onderdelen alvast wat foto’s met mijn toestel.
Bij terugkomst op de Campus gaan we even uitrusten in het zonnetje en terwijl Bethje en Monica de braai verzorgen gaan Judith en ik even een rondje wandelen om het meer. Wat is het toch mooi hier . We zien natuurlijk weer de aapjes maar ook springbokjes en gemzen.

Dinsdag 18 februari,
Op weeg naar ons DCC willen we even stilstaan bij de trieste gebeurtenis waarvan we gisteren zeer onder de indruk waren. Judith heeft wat bloemetjes geplukt en een A4 beschreven met een tekst. We stoppen op de plek waar dit heeft plaats gevonden en zetten/leggen daar ons teken van medeleven neer……

Vandaag heb ik tijdens de kring het boek laten zien en verteld van “de mooiste vis van de zee”. De kinderen luisterde vol aandacht. Ik vertelde het in korte Engelse zinnen en Lorraine vertaalde het naar het Sotho. Meteen ook maar het liedje geleerd van “visje, visje in het water…” Na overleg met de teacher nemen we een bergje zand in gebruik als zandbak en met de door ons meegebracht kosteloos materiaal, zoals drink flesje, bakjes en yoghurt cupjes spelen de kinderen heerlijk met het zand. Ze maken cocktails, bordjes eten en een verjaarrdagstaart waar ik wat takjes als kaarsjes opzet (deze tellen we ) en wanneer we HappyBirthday hebben gezongen blaas je “net als of” de kaarsjes uit…wat een lol. Na het buiten spelen mogen de kinderen binnen een cirkel kleuren en de grotere kinderen mogen deze ook uitknippen, dat is handiger gezegt dan gedaan….want wat blijkt, zze hebben nog nooit zelf geknipt, dus dat vereist enige begeleiding. Maar trots zijn ze wanneer hun mooie cirkel, soms veranderd in een hoekige cirkel ;) mee naar huis mag. Na de lunch gaan de kinderen rusten/slapen en wij gaan samen met Mamoloi verder met het opruimen van de knutsel/spel materialen kast.
Op de terugweg stopt Alice, die ons deze keer naar de Campus terug brengt, even bij de Vaalmall waar we super vlug een paar noodzakelijke boodschappen doen. Dan terug op de campus lekker even chillen. De Wi-Fi verbinding is er even niet dus het enige wat overblijft is verslag maken en na het eten kijken we op de laptop een film (What to expect when you’re expecting).

Woensdag 19 februari,
De kinderen begroeten ons super hartelijk, ze lijken het echt erg fijn te vinden dat wij komen. Tijdens de kring mag een meisje een verhaal vertellen…..maar die weet ook niet wat te zeggen, daarom vraag ik haar om het verhaal van regenboogvis samen met mij te vertellen aan de andere kinderen. Oh wat groeit ze hierdoor, ze herhaald wat Engelse woordjes en wijst wat aan in dit prachtige boek. Na het ontbijt spelen we zelfs het verhaal een beetje na. Ik plak wat glinster snippers (gemaakt van een chips builtje) met een beetje vaseline op haar armen, ze speelt de vis na die wegzwemt en ik vraag of ik “please” één zo’n mooi schubje van haar mag ;) ook de andere kinderen krijgen van haar zo’n schubje…..wat leuk om zo zonder de taal te beheersen toch dit verhaal met hen te kunnen naspelen. Ook vandaag gaan we in de zandbak spelen en daarna binnen nog wat met verschillende spelmaterialen. Vandaag worden we redelijk op tijd opgehaald en zijn we lekker al om half 3 terug op de Campus. Verder met de verslagen, mail, blog en een telefoontje met Els, onze contactpersoon in Nederland die regelmatig met ons kortsluit hoe alles verloopt. Bethje heeft weer heerlijk gekookt, spaghetti en Monica verzorgde de salade, die kan niet koken maar we heel goed snijden ;)
Gelukkig doet de Wifi het weer wat wel handig is wanneer je van alles wil gaan uitzoeken, bespreken en plannen voor het weekend. We gaan vrijdag ochtend naar Graskop,er schijnt daar een mooie panorama rute te zijn die je Godswindow laat zien, the three rondavels en the potholes. Tsja als je dan toch hier bent moet je ook maar wat gaan bezichtigen. Hierover krijgen jullie snel genoeg meer te lezen en te zien.
Morgen, donderdag, wat telefoontjes, mails en verslagen afwerken. Wat print en lamineer werk verrichten en…..de auto huur gaan regelen plus natuurlijk nog enkele boodschappen. Tot volgende week. xxx

• 19 Februari 2014 - 22:41

Marleen:

Oh wat leuk Monique....mooie activiteiten zeg, wat zullen de kids genieten! Veel plezier komend weekend, ik zie uit naar je volgende blog hoor...dikke knuffel

• 20 Februari 2014 - 19:20

Vera:

Oh, wat mooi en lief: de mooiste vis van de zee met de glinsterende schubben :)

geniet van de tijd en de indrukken daar. je enthousiasme en gedrevenheid lees ik terug. Ik zie je al met een lach en verwondering de dag door gaan in afrika. jaja monique, je hebt een fantastische tijd!

''houdoe en bye bye''

Vera

• 24 Februari 2014 - 20:10

Helmi:

Hoi monique,
    Leuk om te lezen allemaal. Lijkt me wel lastig dat je niet dezelfde taal spreekt als de kinderen. Ook mooie fotos waardoor iedereen kan zien hoe het met je gaat en al de schattige kindjes ziet waar je mee werkt. Vanaf nu volg ik je vefhalen. Leuk! Veel plezier nog daar en ook voorzichtig zijn want tussen de regels lees ik ook wel een paar mindere dingen als kleine rellen en geweld. Maar vooral genieten van alles en mooi werk doen, waar iedereen straks weer profijt van heeft. Groetjes uit een fris kikkerland, fris want koud is het gelukkig niet. Tot snel liefs helmi