week 5 - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Pilanesberg Center, Zuid-Afrika van Monique Hanssen-Megens - WaarBenJij.nu

week 5

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Pilanesberg Center

Deze week weer zoveel meegemaakt. Naast het werk op het DCCBoitelo hebben we het ook nog druk gehad met heel veel andere dingen.
Op ons DCC hebben we het loopkoord geïntroduceerd en we zijn gaan oefenen met “veilige” wanden door de wijk. Liedjes zingen over een trein en onderweg met de buurtbewoners een praatje maken. Na de wandeling hebben we een knutselwerkje, een schaap mag beplakt worden met watjes….maar eerst moeten de watjes uit elkaar worden geplukt, een goede oefening voor de oog-hand coördinatie en ook een voorbereiding op de pengreep. Ook laten we de kinderen kennis maken met de dagritme kaarten. Hiervoor had de teacher foto’s gemaakt van de dag activiteiten, wij hebben ze laten printen en lamineren, en vandaag maken we met wasknijpers en prittbuddies een ophangsysteem voor de kaarten, zodat er elke dag het dagprogramma kan worden aangepast.

’s Avonds heeft Angela, een afspraak geregeld bij een speelgoedleverancier waar we met z’n vieren alvast heel veel speelgoed kunnen uitzoeken voor de toyboxen die we voor 40 DCC’s mogen samenstellen. We maken nog een afspraak voor woensdagavond om de offerte en de bij-bestellingenlijst te bekijken en waar nodig aan te passen.

Dinsdag wordt er in het kringgesprek verder gesproken over het schaap, wat heeft die voor vachten wat eet een schaap? We gaan met de kindjes en het loopkoord een klein stukje lopen om te oefenen. Bij een klein grasveldje grazen de kinderen als schaapjes en plukken het gras, straks mogen ze het gras opplakken. Tijdens het plakken benoemen we steeds de kleur, maar ook of het gras lang of kort is, dik of dun en we vragen of ze de langste grasspriet kunnen aanwijzen. Zo leren ze deze begrippen in het Engels….en in het Sotho want dat herhalen de teachers steeds voor ons … en wij leren zo meteen wat Sotho ;)

’s avonds zijn we uitgenodigd bij de Rotary voor een sponsoractie t.b.v. de organisatie “Child for Child”(c for c). Twee mannen gaan van Kaapstad naar Joburg fietsen(1965 km). Wij doen ook een duit in het sponsor-emmertje en overhandigen de beide fietsers een echte Hollandse sleutelhanger met klompjes.

Woensdag valt er wel héél veel regen en stromen er overal riviertjes door de straten. Buiten een wandeling maken zit er echt niet in maar gelukkig heb ik de muziek van schrijfdans bij me en kunnen we samen met Lorraine de kinderen kennis laten maken met schrijfdans. Wat vinden ze het leuk…ook het schrijven in het scheerschuim vinden ze heel fijn om te doen.

De bestelling voor de toy-box wordt ’s avonds verder afgemaakt.

Donderdagmorgen is gevraagd of we naar de school van Johan en Angela willen komen kijken. We hadden het een tijdje terug over schrijfdansen gehad en om dat eventueel daar op school te laten zien….maar een definitieve afspraak was er niet over gemaakt. Voor de zekerheid neem ik toch cd en boek van Schrijfdansen mee…..en maar goed ook want na even een gesprekje op het kantoor van Johan blijken er in de “hall” 54 kleuters klaar te zitten voor een schrijfdansles. Een korte uitleg gegeven aan de leerkracht van de groep, een Nederlandse dame die al 42 jaar in Zuid-Afrika woont en werkt, en de Schrijfdans trein kan gaan rijden. Wat doen al die kinderen toch goed mee. Na de ruimtelijke oefening gaan we naar hun klaslokaal, hier zitten zo’n 30 kinderen in één klas, waar wee de bewegingen zojuist in de ruimte gemaakt nu op papier herhalen. De kinderen vonden waren enthousiast en deden erg hun best. Ik vond het super leuk om het hen te leren.

’s Avonds na wat verslagen te hebben bijgewerkt kijken we lekker een filmpje.

Op vrijdag een keer geen haastig ontbijt, lekker alles op ons gemak want om 12 uur is er pas een afspraak. In Emerald, hier om de hoek, komen de principals bij elkaar voor een lunch om zo samen het nieuwe schooljaar in te luiden. En ook wij mogen erbij zijn. Weer wachten op de shuttelbus…..en een half uur later nog. Omdat het al bijna half 1 is houdt Judith een auto aan met de vraag of we mee mogen rijden…deze keer zitten riant in de luxe bekleding van een Audi….toch weer anders dan in de pick-up truck van onze vorige lift-partij ;) Alle haast blijkt voor niets, we zijn de eerste van de groep, maar even later komen Alice en de principals er ook aan. We sluiten aan bij het buffet en scheppen heel wat lekkere gerechten op. Ook het drinken is all-inclusive en daar wordt door een aantal gretig gebruik van gemaakt wat iets later in de middag waarschijnlijk mede voor een gezellige ontspannen sfeer zorgt. Wanneer een Afrikaanse percussiegroep komt optreden en de tafeltjes langskomen voor een tip wordt er volop gedanst. Ik krijg een feesthoedje op, ben niet eens jarig maar het is toch leuk als je zo door een groep mannen wordt toegezongen ;)

Zaterdag. Dé dag dat is afgesproken dat Judith en ik onze training op de NWU aan de teachers en principals zouden geven. Judith zal de dames een presentatie geven over hoe contact te maken met kinderen en ik mag het Schrijfdansen uitleggen en laten ervaren. We hebben het goed voorbereid met PowerPoint en een hand-out voor de 40 cursisten die er verwacht werden. Om 10 uur gaat het klaslokaal open en stromen de belangstellende toe. Al snel blijkt dat er véél meer zijn. Het lokaal zit propvol met 65 teachers en principals. Een beetje het programma aanpassen is nu wel nodig en ach wat maakt het dan nog uit 40 of 65. Eerst geeft ik een beetje theorie over het aanleren van schrijven en dan is het tijd om de bewegingen ook echt te gaanuitvoeren. Allen staand achter hun tafeltje gaan we de speelgoedtrein en de trap van schrijfdansen oefenen. De muziek gaat aan en ja dan zie je dat je in Zuid-Afrika bent. Wat een swingend feest. Iedereen doet super goed mee, springen in de lucht en maken het fluit geluid van de stoomtrein na, niemand schaamt zich om daar aan mee te doen. Hier krijg je wel een kick van. Helemaal leuk wordt het nog met de bewegingen op het platte vlak.
Op de tafeltjes wordt een beetje water en scheerschuim gedaan waarna men met de vingers, en soms met volle hand, de treinbewegingen “schrijft” en er trappen worden gemaakt.

Na een korte pauze en het weer recht zetten van alle tafeltjes verteld Judith over hoe men op een juiste manier met kinderen in contact kan komen en komen ook de door haar omgebouwde sokken Jack en Jill even een praatje maken. Met al deze informatie gaat iedereen rond half1 weer naar huis, de opdracht voor hen is doe er iets mee en laat bij de volgende training dag aan elkaar zien wat je hebt gedaan en hoe je dit hebt aangepakt. Zo kan er een goede uitwisseling van kennis ontstaan wat natuurlijk stimulerend kan werken.
De middag gebruiken we om even te shoppen in VallMall. Alweer een dag om….en wat voor één.

Zondag, geen afspraken of geplande uitstapjes voor vandaag, toch willen we niet de hele dag in ons huisje blijven. Na enig zoeken op internet blijkt op taxirit afstand een vlooienmarkt te zijn. Daar dan maar even naar toe. Heel wat kraampjes en nog een paar regenbuien later besluiten we ons door de taxi maar af te laten zetten bij Emerald waar we genieten op het terras van eerst een cappuccino. Gevolgd door een cocktailtje. Rest van de middag effe luilakken, blog schrijven ;) skype met mijn familie die bij pa en ma in Veldhoven lekker buiten in het zonnetje zitten (beetje jaloers ben ik wel) en ook nog een skype verbinding tot stand brengen via whatsapp met vriendin in Nederland. Zo kan ik ook nog even gezellig met haar bijkletsen.
Nog geen twee weken meer….. en dan is dit avontuur afgelopen. We gaan er nog mooie weken van maken.
Maar dat lees je de volgende keer maar weer.

• 09 Maart 2014 - 17:59

Thilly Megens:

Zo Monlque dat was weer een heel goed verslag. Ook al wist ik al wel heel wat van deze week, vind ik het toch leuk om het te lezen.En wat is het leuk om te skypen lk zie je meer nu, dan als je thuis bent. Zo wat dagelijks. Op naar het volgende verslag. Groetjes Pa en Ma. XX

• 13 Maart 2014 - 20:11

Desiree:

Hey Monique, wat een bijzonder mooie week waa dat. Ik zie die snoetjes al voor me als ze met de scheerschuim aan de slag mogen. Met jouw passie voor schrijfdansen pak je ze allemaal in. Groot en klein, dat lees ik wel. Super leuk, Monique!!
    Groetjes en heel veel liefs, Desiree